Afvallen

Slank terwijl je slaapt? Dat is het! De theorie: als je ’s avonds koolhydraten vermijdt, verbrand je ’s nachts vet. Als hij daarentegen ’s avonds een portie pasta eet, wordt de vetafbraak geblokkeerd. “Er is iets aan de hand”. Simpel gezegd: als je koolhydraten eet, stijgt je bloedsuikerspiegel. Hierdoor komt het lichaamshormoon insuline vrij. Het zorgt ervoor dat de suiker, meer bepaald de glucose, uit het bloed in de cellen komt. Tegelijkertijd bevordert insuline de vorming van vet en remt het de afbraak ervan. Overdag dekt het lichaam zijn energiebehoefte meestal door middel van voedsel. ‘S Nachts gebruikt het organisme, indien nodig, zijn eigen reserves om energie te krijgen. En dat gebeurt onder andere door de afbraak van vetten.

Calorie-inname is de sleutel

Maar: Ook overdag gaat het lichaam naar de vetophopingen als je meer energie verbruikt dan je binnenkrijgt – bijvoorbeeld door te sporten. En: Als je ’s avonds geen koolhydraatrijke maaltijden meer eet, maar een koolhydraatarme lunch, moet je overdag toch niet meer eten dan normaal. “Het is altijd de totale hoeveelheid energie op één dag die telt”, merkt Klaus op. Het hangt allemaal af van de calorieën die je elke dag eet. Toch zegt de voedingsdeskundige: “Minder koolhydraten eten om af te vallen is zeker het proberen waard.” Deze afslankmethode is eenvoudig toe te passen. Je hoeft niet moeizaam calorieën te tellen voor elke maaltijd, eet gewoon minder van bepaalde voedingsmiddelen. Zo zitten er volop koolhydraten in brood, pasta, rijst, zoetigheden, gerechten gemaakt van witte bloem en suikerhoudende limonades. Ook in aardappelen en fruit – maar ook afhankelijk van de variëteit.

Enkelvoudige koolhydraten zorgen ervoor dat de bloedsuikerspiegel sneller stijgt

Voedsel bevat ook verschillende soorten koolhydraten. Waar snoep en zoete limonades voornamelijk uit snel verteerbare suikers bestaan, vind je complexere koolhydraten bijvoorbeeld in peulvruchten en volkorenbrood. Snel verteerbare koolhydraten zorgen ervoor dat de bloedsuikerspiegel snel stijgt en u meestal maar voor een korte tijd vol zit. Complexe koolhydraten verteren we langzamer, ze verhogen de bloedglucose slechts matig en houden je veel langer vol. Als je minder koolhydraten wilt eten, moet je vooral besparen op snoep en suikerhoudende limonades. Twee tot drie traktaties per week is prima, elke dag zou een beetje te veel zijn. Volkorenproducten – of het nu rijst, spaghetti of brood is – moeten niet volledig worden vermeden. Dit geldt ook voor fruit. Hoewel er relatief veel glucose in bananen, kiwi’s en gedroogd fruit zit, bevatten ze ook belangrijke vitamines, mineralen en vezels. Fruit moet daarom op het menu blijven staan.

Kant-en-klare dressings bevatten vaak veel suiker

Je kunt de porties kleiner maken met volkoren producten. Dus minder pasta en rijst, maar meer groenten op het bord. Maak de dagelijkse warme maaltijd niet met koolhydraten. Bak in plaats daarvan een portie zalm of kalkoen en serveer deze met een salade. Aangezien “kant-en-klare dressings vaak veel suiker bevatten”, zoals Klaus zegt, is een zelfgemaakte saus met azijn en olie beter.

Als je alleen gefixeerd bent op het vermijden van koolhydraten, vergeet je misschien dat vet ook calorieën levert. Een gram vet bevat ongeveer negen kilocalorieën, en dezelfde hoeveelheid suiker slechts ongeveer vier kilocalorieën. Voedingsdeskundigen zeggen dat een koolhydraatarm dieet vaak wordt geassocieerd met een verhoogde consumptie van vet en eiwit. Vetrijke caloriebommen laten de kilo’s niet meer verdwijnen dan zoete zonden!